Körkort?

Att ta körkort idag är minsann inte det lättaste!
Hur Transportstyrelsen & Trafikverket agerar idag när det gäller körkortsfrågor, är nog ett ämne för diskussion. Att dom hittils i år fått 112 JO-anmälningar på sig talar ju för sig.
Att det kostar är ju inte så konstigt - ingenting är gratis, men det kan ju vara någon rimlighet i det hela.
Innan övningskörning kan påbörjas:
Handledarkurs 400 kr per person (för en flerbarnsfamilj kan det bli mycket pengar, eftersom den vuxna måste gå och betala kursen för varje barn man ska övningsköra med). Syntest 100 kr, Körkortstillstånd 220 kr. Godkännande som handledare 170 kr.
Teoriböcker ca 500 kr.
Övningskörning & utbildning:
Privat: bensin och ev. slitagekostnad, "blod, svett & tårar" och en hel del glädje - detta är det enda som är gratis :-)
Körskola: 40 min lektion 475 kr alternativt Intensiv utbildning ca 9 - 15 000 kr.
Riskutbildning 1; 700 kr. Riskutbildning 2 inkl halkkörning; 1 625 kr.
Själva körkortet:
Kunskapsprov 220 kr, Körprov 700 kr + 400 kr för att använda Trafikverkets bil vid uppkörning ( om man inte har egen bil med dubbelkommando - men vem har det?), Tillverkning av körkortet 150 kr, Fotografering 80 kr.
Den kostnad man har möjlighet att påverka är ju egentligen bara lektionskostnaden, om man kör privat eller tar lektioner.
Om man kör privat, så kan kostnaden stanna på 5 665 kr. Men tar man lektioner och eventuell intensivutbildning så kan prislappen hamna på 15-20 000 kr.
Klarar man uppkörningen på första försöket är det frid och fröjd. Men kuggar man sig på körningen så får man boka ny uppkörning och betala 1 100 kr varje gång man gör ett nytt uppkörningsförsök.
Om man kuggar sig på första uppkörningen så har man endast 2 månader på sig att köra upp igen, annars måste man även göra om teoriprovet ! Det kan ju diskuteras om det verkligen är nödvändigt!
Idag körde min son upp för fjärde gången. Han kör bra, behärskar olika bilar utan problem, får beröm och bedömningen u a på alla moment, utom det sista.
Varje gång har han kuggat sig på sista momentet, hm.....
Försök nr 1, Uppsala 1 100 kr.
Körningen gick fint till sista momentet då han fick en ledande uppmaning på landsväg; "Vänd här!".
Han var givetvis nervös, men tog körledaren på orden och saktade in och visade att han tänkte påbörja en vändning. Stället var dock olämpligt för vändning och han hann inte påbörja vändningen förrän körledaren hejdade honom och han blev kuggad. Att bli kuggad en gång får man nästan räkna med.
Försök nr 2, Norrtälje 1 100 kr.
Körningen var utan anmärkning till sista momentet, då han kuggade på samma moment som sist.
Sikten var fri, ingen trafik som innebar någon risk, men, han backade för sakta in på vägen han skulle vända på och vänster framdäck snuddade den streckade linjen mellan körfälten. Det var inte ok ansåg körledaren. Kuggad.
Skam den som ger sig.
Försök nr 3, Falun 1 100 kr.
Ännu en gång gick hela körningen fint, utan anmärkning till sista momentet: Omkörning av stillastående fordon. Ingen trafik, varken bakom eller framför, inga gångtrafikanter. På 2ans växel körde han sakta om den parkerade lastbilen.
Denna gång kuggades han för att han inte krypkörde på 1ans växel ! Vem krypkör på 1ans växel? Den här gången kändes det som att man borde ha kunnat diskutera beslutet, men icke.
Försök nr 4, Uppsala 1 100 kr.
Samma körledare som vid första försöket.
Vid det här laget är sonen en rutinerad uppkörare! Körningen gick fint, utan anmärkning och ännu en gång, till sista momentet!
Sista direktivet var att ta av i en korsning längre fram. Ingen bakomvarande trafik, han blinkade för filbyte, fokuserade på vägskyltar och annan trafik, men började byta fil för tidigt och gled över på heldragen linje. Fortfarande fanns ingen övrig trafik inom synhåll.
Han kuggas för heldragen linje.
Nu börjar man ana ett mönster - U A till sista momentet.
Är det ren otur? Är det nitiska körledare?
Man kan inte ens överklaga körledarbeslutet, enl en paragraf i lagen - det kan man ju i o för sig förstå, dom skulle antagligen bli nerlusade med överklaganden isåfall. Men det borde finnas utrymme för diskussion - men det finns inte.
Att ta körkort idag är inte bara att lära sig trafikvett och trafikregler. Man får även träna på uthållighet och självbehärskning och man får betala för det.
Man förstår ju att risken finns att ungdomarna ger upp.
Man förstår ju att det finns många som inte bryr sig om att ta körkort överhuvudtaget idag.
Man förstår att inte alla har råd att ta körkort.
Men bor man på landsbydgen så kan det ju rent av vara nödvändigt att ha och många jobb kräver ju faktiskt körkort.
Det viktiga är då att inte ge upp - i min sons fall borde det ju vara nära nu...
Kommentarer
Trackback